dr Anna Witkowska

Absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, artystka wizualna, grafik, okazjonalna kuratorka, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie – współprowadzi pracownię Książki Artystycznej oraz Publikacji Multimedialnych.

Od 2015 reakytwuje dawny kolektyw studencki Znajomi znad morza, poszerzając go o kolejnych Znajomych. 

W 2017 ukazała się publikacja “Znajomi znad morza”, której Ania jest współredaktorką I autorką layoutu. Ponad 600 stron publikacji dotyczy samoorganizacji artystycznej oraz działalności kolektywnej w Trójmieście 2002—2016, głównie pokolenia Ani.

W 2016 zainicjowała kolektyw All Inclusive (Emilia Orzechowska, Sylwester Gałuszka, Jakub Knera), z którym wraz z Instytutem Kultury Miejskiej opracowała prezentację trójmiejskiej sceny artystycznej w ramach Koalicji Miast ESK Wrocław 2016 w kamienicy przy Rynku 25 we Wrocławiu. W projekcie tym udział wzięło 94 artystów z Trójmiasta oraz Wrocławia.

Jako artystka tworzy samodzielnie lub w duecie z Adamem Witkowskim. Jej projekty często mają syntetyczny, graficzny charakter, wprowadza do nich elementy tekstu. Posługuje się wideo, fotografią, instalacją lub obiektem.

Wczesne realizacje miały charakter designerskiego piractwa, reklamowej poetyki o wymiarze egzystencjalnym (piktogramy, murale, lightbox'y). Prace wideo, zwłaszcza tryptyk (Przeszłość, Remote viewerPierwszy, jedyny, najlepszy) realizowany z Adamem Witkowskim, opowiadał o miejscach zapomnianych (Stocznia Gdańska, Chorzowski Park Kultury I Wypoczynku) i zaniedbanych, ironicznie traktując ich pamięć i historię.

Prace Ani cechuje przewrotność. Sampling rzeczywistości zawiera dużą dawkę pesymizmu. Niedosłowne strach czy śmierć to częsty motyw jej twórczości (filmy Treasure, Taki pejzaż, instalacja Czarna chmura), lecz wszechogarniające poczucie pustki nie przygnębia. Staje się czymś ulotnym i niezobowiązującym, choć budzącym lęk. Artystka stosuje w swych realizacjach proste symbole społeczne, przytacza rytuały lub umowne formy komunikacji, aby swobodnie weryfikować rzeczywistość, w której można się zatopić lub zwyczajnie z niej odejść. 

Dwukrotna stypendystka MKiDZN, w 2011 nominowana wraz z Adamem Witkowskim do prestiżowej Nagrody Deutsche Banku Spojrzenia dla Młodych Twórców w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. W 2013 I 2017 otrzymała Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego.

W 2014 kuratorka wraz z Adamem Witkowskim Festiwalu Narracje 2014 “mędrzec i duch”, za który została uhonorowana nagrodą “Splendor Gedanensis”.

Ania intenswynie pracuje też na polu graficznym, często kooperując z artystami. Jej projekty graficzne z minionych lat to: publikacje: “Bez widoków / No Views” monografia Julity Wójcik, “Bóg Małpa” Honoraty Martin wydany przez BWA Wrocław, “Stocznia jest kobietą” podsumowanie projektu Metropolitanka, IKM w Gdańsku, “Polonia” katalog towarzyszący wystawie Grzegorza Klamana w sopockim PGS, “Prace / Works” Małgorzaty Szymankiewicz w BWA Gorzów Wielkopolski, “Nie-miejsca” zbiorowa publikacja fotograficzna Gdańskiej Galerii Miejskiej, “Gunter Grass – kolekcja” zbiór prac noblisty w kolekcji Gdańskiej Galerii Miejskiej.

Współpracowała z takimi artystami, jak Iwona Zając, Dorota Nieznalska, Dominika Skutnik, Tomek Kopcewicz, duet Karska/Went, Michał Szlaga, Jarek Czarnecki / Elvin Flamingo, Jarosław Fliciński, Marek ROGULUS Rogulski, Danuta Dąbrowska-Wojciechowska I wielu innych. 

Zaprojektowała okładki do płyt MAPY, Arszyna, Emitera, Mikołaja Trzaski, Adama Witkowskiego, Trupa Trupa, Rimbaud, Voice Electronic Duo, Radia Symulator.

Cyklicznie współpracuje z różnymi instytucjami z całej Polski, w tym Fundacją BĘC Zmiana, Europejskim Centrum Solidarności, CK Zamek w Poznaniu, Gdańską Galerią Miejską, CSW Łaźnia, DocFilm Festiwal, Nadbałtyckim Centrum Kultury, Operą Narodową w Warszawie. W 2017 opracowała identyfikację nowo powołanego Muzeum Sztuki Nowoczesnej NOMUS / Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku. 

Istotniejsze wystawy / realizacje z ostatnich lat to „Białe kłamstwo” Kronika Bytom (2017), „Awangarda. Sen paradoksalny” Muzeum Sopotu (2017), „Syndrom Feniksa” Galeria Szara (2017), „Partytury. Medialny stan wyjątkowy 4” Muzeum Narodowe w Szczecinie (2017), Narracje 8. „Królestwo” Biskupia Górka (2016), „Kultura fizyczna” | 5 odcinków w TVP Kultura (2016), „Znajomi znad morza WRO” (2016), „Midnight Show III. Zgubieni” BWA Dizajn, Wrocław (2015), „Znajomi znad morza” GGM, Gdańsk (2015), „Proximity/Bliskość” BACC, Bangkok (2015), „Minimalne formy realności” Bunkier Sztuki, Kraków (2015), „Tucken” Altona Museum, Hamburg (2015), „we rather look back to futures past” Lajevardi Collection, Teheran (2015), “Codzienność” Alternativa, Gdańsk (2014), “Der Augenblick dauert an” Polish Institute, Berlin (solo exhibition, 2014), „TEMP, Galeria LETO, Warszawa (2012), “Tunnels, Galeria Platan, Budapeszt (2012), “Close tu Home East by South-West”, Lucas Feichtner Gallery, Wiedeń (2011), “Domownicy / Householders” w Projekcie Kordegrada (2011), realizacja w przestrzeni miasta w ramach festiwali ArtLoop oraz ArtBOOM, “Enklawa” CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa oraz CCA w Kaliningradzie (2011-2012), “Sleep_walk” Gdańska Galeria Miejska (2010).

Jej prace znajdują się w kolekcji Narodowej Galerii Sztuki Zachęta”, w Muzeum Dolnośląskim oraz u kolekcjonerów prywatnych.



 

 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow
 
arrow